Snel regelen

Voorkom een betalingsachterstand

Wat moet u doen als u niet op tijd kunt betalen of hebt betaald?

Als u niet op tijd betaalt, dan heeft u twee mogelijkheden:

  1. u betaalt het bedrag alsnog in één keer
  2. lukt het niet om het bedrag in één keer te betalen? Dan bieden we u een betalingsregeling aan, zodat u het bedrag in delen kunt betalen. Alleen de verzekeringnemer (hoofverzekerde) kan een betalingsregeling treffen.

In het financieel overzicht op MijnVvAAZorgverzekering staat hoeveel u moet betalen. Log in met uw DigiD. Als een deel van de vordering is overgedragen aan een incassobureau, neemt u hierover contact op met het incassobureau.

Wilt u betalen in delen?

Dit kunt u op dit moment alleen telefonisch aanvragen. Neem hiervoor dus even contact op met ons. Onze medewerkers helpen u graag verder.

Nog geen MijnVvAAZorgverzekering?

In MijnVvAAZorgverzekering staan gegevens die privacygevoelig zijn. Bijvoorbeeld declaraties van uw medische behandelingen. We beschermen die gegevens goed. Daarom moet u inloggen met DigiD mét sms. Zo weten we zeker dat u de enige bent die deze gegevens ziet. Gebruikt u nog geen MijnVvAAzorgverzekering? U kunt direct in MijnVvAAzorgverzekering inloggen via DigiD met sms-verificatie. Heeft u nog geen sms-verificatie, bekijk dan de DigiD uitlegpagina over hoe u dit regelt.

Wat zijn de gevolgen wanneer u uw premie niet (op tijd) betaalt?

  • Wanneer u een premieachterstand heeft van zes maanden of meer, dan moeten wij u aanmelden bij het CAK. U betaalt bij het CAK een premie die hoger is dan de premie die u nu betaalt. Het CAK voert de regeling wanbetalers uit in opdracht van de overheid. Het CAK zorgt ervoor dat er automatisch premie wordt ingehouden op uw salaris of uitkering. Een werkgever of uitkeringsinstantie is verplicht hieraan mee te werken. U betaalt de premie van uw lopende zorgverzekering aan het CAK. En tegelijkertijd moet u uw schuld bij VvAA aflossen. Dat geldt voor de betalingsachterstand voor de premie, het eigen risico en de eigen bijdrage. Pas als u geen achterstanden meer hebt, melden wij u af bij het CAK.


    U blijft wel bij ons verzekerd met de basisverzekering(en). Kijk voor meer informatie over premieschuld van uw basisverzekering op: www.hetcak.nl/wanbetalers.

  • Heeft u (ook) een premieachterstand op uw aanvullende verzekering(en) en treft u hiervoor met ons geen betalingsregeling nadat u meerdere herinneringen heeft ontvangen? Dan beëindigen wij uw aanvullende verzekering(en). De openstaande bedragen voor de aanvullende verzekering(en) dragen wij over aan een incassobureau.

  • Als er niet op tijd actie wordt ondernomen dan blijven de schulden oplopen. Uw schuld kan hoger worden door rente- en incassokosten.

  • Gemeenten krijgen informatie van zorgverzekeraars, woningcorporaties en energie- of drinkwaterbedrijven over betaalachterstanden van inwoners. Zo kunnen zij hen beter en sneller van de juiste hulp voorzien. Betaalachterstanden ouder dan drie maanden melden wij bij uw gemeente. Het is mogelijk dat uw gemeente hierna contact met u opneemt om in gesprek te gaan over uw schulden. Dit doen zij om u hulp aan te bieden en verergering van de schuldensituatie te voorkomen. Als u dit niet wilt, dan kunt u dit bij ons aangeven. Wij geven uw gegevens dan niet aan uw gemeente door.

  • Het is belangrijk dat u de niet-betaalde premies zo snel mogelijk betaalt. Doet u dit niet, dan worden uw gegevens opgenomen in een centraal register. Volgens de wet mag u dan niet van zorgverzekeraar wisselen tot u de premieachterstand heeft voldaan bij uw huidige verzekeraar.

  • Als u niet op tijd betaalt en u treft geen betalingsregeling, dan schakelen we een incassobureau in. U krijgt hierdoor extra kosten. Neemt u daarom bij betalingsproblemen zo snel mogelijk contact met ons op of tref eenvoudig een betalingsregeling via MijnVvAAzorgverzekering (klik in uw financieel overzicht op 'Betalingsregeling aanvragen').

Wat kunt u zelf doen?

  • Zorgtoeslag is een bijdrage in de kosten van uw basisverzekering. Misschien heeft u recht op zorgtoeslag. U kunt dit navragen bij de Belastingdienst.

  • Op zelfjeschuldenregelen.nl vindt u informatie en tips hoe u schulden voorkomt. Of kijk eens op de website van het Nibud.

  • Bij blijvend geldtekort kunt u hulp vragen van een schuldhulpverlener. Uw gemeente weet wat de mogelijkheden zijn. Of bekijk de website www.nvvk.eu.

  • De Zorgverzekeringslijn geeft onpartijdig advies wanneer u schulden heeft bij uw zorgverzekeraar. Zij brengen u in contact met de juiste instantie. Hun telefoonnummer is 0800 64 64 644. Of bekijk www.zorgverzekeringslijn.nl.

  • Heeft u een basis- én aanvullende Zorgverzekering van VvAA? Zorgfit met de zelfhulpmodule Mirro krijgt u er dan als extraatje gratis bij. U vindt Mirro in de MijnVvAAZorgverzekering. Maak een account aan en u kunt direct starten.

     

     

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 - 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 64 00
Meer contactopties