Meestgestelde vragen

Uw verzekering

Meestgestelde vragen over uw verzekering

Heeft u vragen over uw verzekering? Of waar u uw polisblad of zorgpas kan vinden? Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord.

Uw verzekering

  • Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnVvAAZorgverzekering? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn status' > 'Mijn verzekeringen'.

    Let op: u kunt uw polisblad over 2023 vanaf dinsdagochtend 15 november zien in MijnVvAAZorgverzekering.

  • Heeft u de VvAA Zorgverzekerings app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

    Waar vindt u de digitale zorgpas?
    In de app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of VvAA-app van de hoofdverzekerde
    Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder de optie: Mijn status/Digitale zorgpas

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons via 030 639 64 00. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.



     

  • Heeft u een premieverklaring nodig om aan te tonen dat u voor een bepaalde periode bij VvAA Zorgverzekering verzekerd bent geweest en premie heeft betaald? U kunt hiervoor contact opnemen met ons via 030 639 64 00. U ontvangt de pas daarna zo spoedig mogelijk, maar houdt rekening met een verwerkingstijd van 10-15 werkdagen. 

  • U kunt als verzekerde verschillende rollen hebben op een polis. De rol die u heeft, bepaalt wat u mag zien in de app of uw persoonlijke omgeving. Dit is wettelijk bepaald. 

     

    Hoofdverzekerde en meeverzekerde 

    Er zijn 2 rollen: hoofdverzekerde en meeverzekerde. Een hoofdverzekerde wordt soms ook verzekeringsnemer genoemd. Deze persoon is verantwoordelijk voor alle betalingen op de polis. Niet alleen van de premie, maar ook van het eigen risico en de eigen bijdrage van alle personen op de polis. Daarom heeft de hoofdverzekerde toegang tot meer en andere gegevens. 

     

    Rechten en plichten van meeverzekerden 

    Meeverzekerden hebben bepaalde rechten en plichten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld voor iedereen op de polis declaraties indienen. Vanaf hun 16e bepalen ze daarnaast zelf welke details ze delen met de hoofdverzekerde via de app en MijnONVZ.  

     

    Als het gaat om verplichtingen, dan moeten meeverzekerden meewerken aan controles of onderzoeksvragen. Hebben wij als zorgverzekeraar bijvoorbeeld informatie nodig voor het beoordelen van een aanvraag? Dan moet u er als meeverzekerde voor zorgn dat die informatie bij ons terechtkomt. Hierbij gelden de privacyregels. Deelt u bepaalde informatie niet met ons? Dan kan het zijn dat u zorg of diensten niet vergoed krijgt of moet terugbetalen. 

  • De persoonsgegevens van elke meeverzekerde vanaf 16 jaar zijn beschermd volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarom zijn medische gegevens, zoals details van declaraties, alleen in te zien voor de verzekerde voor wie de kosten zijn gemaakt.

     

    Hoe kunt u als hoofdverzekerde gegevens van een meeverzekerde wel inzien?
    De meeverzekerde van 16 jaar of ouder moet deze machtiging één keer afgeven via MijnVvAAZorgverzekeringDe meeverzekerde logt zelf in met DigiD en kan op de pagina 'Mijn gegevens' deze machtiging afgeven.

     

    Goed om te weten
    Een hoofdverzekerde kan een meeverzekerde niet machtigen om medische gegevens in te zien.

    Wilt u meer informatie over de bescherming van uw persoonsgegevens? Kijk voor meer informatie op onze pagina over privacy.

     

    Bekijk het Privacy statement

  • De overheid heeft besloten dat de collectiviteitskorting op de basisverzekering per 1 januari 2023 wordt afgeschaft. Dit geldt voor alle zorgverzekeraars. Dit heeft invloed op de premie van verzekerden die in 2022 een collectiviteitskorting op de basisverzekering hadden. Op de aanvullende verzekeringen blijft de collectiviteitskorting wel bestaan. Bijvoorbeeld in de collectiviteit van uw werkgever bij VvAA Zorgverzekering. Bereken uw premie om te controleren of uw werkgever een collectiviteit bij ons heeft.

    Als vereniging zonder winstoogmerk doet VvAA Zorgverzekering er alles aan om uw premie zo laag mogelijk te houden. Net als eerdere jaren zetten we daarom onze reserves in. Hiermee beperken we de premiestijging voor u.

Staat uw vraag er niet tussen?

Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 - 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 64 00
Meer contactopties