Meestgestelde vragen

Betalen

Kiezen hoe u uw zorgpremie, eigen risico en facturen betaalt? De betaalwijzen vindt u hier overzichtelijk bij elkaar.

Betalingen en zorgkosten

  • De premie wordt altijd afgeschreven op de laatste werkdag van de maand. U betaalt de premie altijd een maand vooruit. Dat betekent dat u in januari de premie voor februari betaalt. Ook als u ervoor kiest om uw premie per jaar te betalen, dan betaalt u de premie op de laatste werkdag van december.

    Wanneer incasseert VvAA Zorgverzekering de premie voor 2024?
    Deze wordt rond 29 december 2023 afgeschreven.

    Let op: heeft u eind december uw verzekering afgesloten bij VvAA Zorgverzekering, dan schrijven wij uw premie in januari af. Houd er rekening mee dat de premie van februari dan óók in januari geïncasseerd wordt.

  • U krijgt korting als u niet per maand betaald. Bij een kwartaalbetaling krijgt u 0,5% korting, bij een halfjaarbetaling 1% korting en kiest u voor jaarbetaling dan krijgt u 2% korting op uw premie. Hoe kiest u uw betaaltermijn?

    Bent u al verzekerd bij VvAA? Dan past u dit snel en eenvoudig aan via MijnVvAAzorgverzekering of de VvAA-app.

    Bent u nog niet verzekerd bij VvAA Zorgverzekering? Via de premieberekening dient u een aanvraag in voor een verzekering bij VvAA Zorgverzekering. In de achtste en laatste stap vragen wij u naar de gewenste betaaltermijn. Vul hier uw gewenste betaaltermijn in.

  • De basisverzekering vergoedt de meeste zorgkosten. Maar u moet elk jaar eerst een deel zelf betalen. Dat is het verplichte eigen risico.

    Goed om te weten
    Soms betaalt u naast eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige geneesmiddelen, ziekenvervoer, een kunstgebit en een hoortoestel. U betaalt dan eerst de eigen bijdrage. En over het bedrag dat overblijft eigen risico. 

    Wilt u meer weten over het eigen risico en/of de eigen bijdrage? Bekijk de informatie op deze pagina.

  • U vindt uw jaaroverzicht in MijnVvAAzorgverzekering (onder Declaraties > Behandelde Declaraties). Via de knop Jaaroverzicht kunt u uw overzicht downloaden.

  • U kunt uw zorgkosten op vier manieren bij ons declareren:

    • via de VvAA Zorgverzekering app
    • via MijnVvAAzorgverzekering
    • via de pagina Declareren
    • per post

    Wilt u per post declareren? Bekijk dan de uitleg op Declareren per post.

  • Dat komt doordat u het 11-cijferige kenmerk in het veld 'opmerkingen' of het veld 'omschrijving' moet invullen. 

  • Nee, u kunt het eigen risico niet vooraf gespreid betalen. Kunt u de kosten van het eigen risico even niet in één keer betalen? Voorkom dan dat de rekeningen zich opstapelen. Met een betalingsregeling, na ontvangst van de nota, betaalt u het verschuldigde bedrag in termijnen terug. In MijnVvAAZorgverzekering kunt u als hoofdverzekerde een betalingsregeling aanvragen op de pagina 'Financieel overzicht'.

  • Door corona zijn de regels versoepeld voor een telefonisch ziekenhuis consult. Het telefonische ziekenhuis consult voldoet aan dezelfde voorwaarden als een (herhaal)afspraak op de polikliniek. Er is namelijk geen verschil in de inhoud en tijdsduur tussen een telefonisch ziekenhuis consult en een consult op de polikliniek. Als er in het echt onderzoek gedaan moet worden dan bepaalt de arts dat u een consult in het ziekenhuis nodig heeft.

    Kijk voor meer informatie over ziekenhuisfacturen op Uitleg dbc-zorgproduct.

     

  • Als u een nieuw geneesmiddel van de apotheek krijgt bespreekt de apotheker of apothekersassistent met u wat u moet weten over dit geneesmiddel. Dit is onder meer: het gebruik en de werking van het medicijn, de mogelijke bijwerkingen en eventuele bijzonderheden of samenhang met andere medicijnen die u gebruikt. Dit is een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. De servicekosten voor dit geneesmiddel zijn hoger dan voor een geneesmiddel dat u al eerder van de apotheek heeft gehad. Deze kosten staan apart op de rekening vermeld als ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.

  • Het kan voor komen dat u een rekening van ons krijgt, maar u deze niet in één keer kunt betalen. In deze situatie is het mogelijk om een betalingsregeling met ons te treffen. Wilt u een betalingsregeling aanvragen?

    Bekijk onze pagina Betalingsachterstand.

Staat uw vraag er niet tussen?


Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 - 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 64 00
Meer contactopties